Kommunen begär att nätoperatören granskas

De senaste veckorna har två stora avbrott inneburit att invånare, företag och offentliga verksamheter i området kring Kälarne, Sörbygden och Albacken stått utan både bredband och mobiltelefoni. Oacceptabelt, menar kommunen som nu begär att Post- och telestyrelsen gör en tillsyn.

”Det är av största vikt att våra invånare och verksamheter kan lita på att det går att meddela sig med omvärlden, inte minst till nödnumret och via trygghetslarm. Att man bor glest ställer snarare högre krav än lägre på att näten är robusta och att informationsflödet fungerar.” Sven-Åke Draxten, ordförande i kommunstyrelsen.

Den 5-6 mars och igen den 18 mars befann sig en stor del av Bräcke kommuns yta och mer än 500 abonnenter helt utan kommunikationsmöjligheter efter ett fel som slog ut både det mobila nätet och det fasta fibernätet. Avbrotten varade mer än ett dygn respektive mer än ett halvt dygn.

”Jag förstår att saker ibland händer oförutsett, men det vi vänder oss emot i de här fallen är dels att både fibernätet för ip-telefoni och mobilnätet kopplats ihop så att ett stort område är extremt sårbart, dels att informationen om avbrotten inte kom ut.” Bengt Flykt, kommunchef.

Eftersom ingen information om driftsavbrotten lämnades initierades aldrig räddningstjänstens åtgärdsplan för akuta störningar i alarmeringsfunktionen och inget meddelande gick heller ut till abonnenterna, förutom i kanaler som de inte kunde nå eftersom de inte hade någon uppkoppling.

”Vid de här tillfällena fungerade fortfarande kommunens trygghetslarm även om talfunktionen stördes ut. Vi har som rutin att göra extra tillsynsbesök om trygghetslarmen inte fungerar, men det hänger förstås på att vi får information om att något inte är i gång.” Bengt Flykt, kommunchef.

Bräcke kommun har begärt att den staliga myndigheten PTS gör en tillsyn av de inträffade händelserna.

Sidan publicerad 2018-03-22 av Liv Edström