Nytt lagkrav på e-faktura

1 april 2019 träder lagen om e-faktura i kraft. Det innebär att leverantör till Bräcke kommun måste skicka fakturor som godkänns av elektroniska system. Pdf-fakturor och inskannade pappers­fakturor räknas inte som e-fakturor.

I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upp­handlings­lagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med en e-faktura. Inköp som görs av oss, Bräcke kommun, ska därför faktureras med e-faktura i ett godkänt format enligt europeisk standard.

Information om att skicka e-fakturor

Bräcke kommun kan ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. Bräcke kommuns PEPPOL-ID är 0007:2120002460.

Ett annat alternativ är att använda Bräcke kommuns VAN-tjänst. Bräcke kommun tar emot e-faktura i SVE-fakturaformat 1.0. Bräcke kommuns distributionstjänst är: Swedbank: SWEDSESS och parts-id/e-fakturaadress: 2120002460.

Som leverantör behöver du vara ansluten till en fakturaväxel, så kallad VAN-tjänst, som samarbetar med Swedbank. För att bli ansluten till en fakturaväxel vänder du dig i första hand till leverantören av det faktureringsprogram du använder. Swedbank har samtrafikavtal med de flesta större aktörer.

Om ditt affärssystem/ekonomisystem inte har stöd för att skicka e-fakturor, ta kontakt med din bank. De flesta banker har lösningar även för dig som bara skickar ett mindre antal fakturor per år till kommunen.

Läs mer om lagen på Myndigheten för digital förvaltnings hemsida (DIGG). länk till annan webbplats

Information om lagkravet finns också på STFI:s hemsidalänk till annan webbplats och hos Sveriges kommuner och landstinglänk till annan webbplats.

Kontakt

Har du frågor om det nya lagkravet, kontakta iof@bracke.se

Sidan publicerad 2019-04-01 av Stina Hylén