Dela sidan på sociala medier

Lättläst om kommunen

Bräcke kommun ligger i Jämtlands län. Det bor lite mindre än 7 000 människor i Bräcke kommun.

Det finns 290 kommuner i Sverige. Kommunerna ska se till att det finns förskolor, skolor, omsorg för äldre personer och för personer med funktionshinder.  

Kommunen ska också ordna så att det finns gator, avlopp, rent vatten att dricka och att soporna blir hämtade.  

Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset är också en del av kommunen. Kommunen bestämmer hur personer som bor i kommunen får bygga.  

För att sköta allt i kommunen behövs pengar. Alla som bor och jobbar i kommunen betalar pengar till kommunen. Dessa pengar kallas skatt.  

Kommunen får också pengar från staten.

Sidan publicerad 2014-10-16 av Cattis Olsson
Kontaktinformation

Cattis Olsson
Sekreterare/ Utredare
0693- 16 116
E-post