Dela sidan på sociala medier

Lättläst om stöd och omsorg

Bräcke kommun ger stöd och hjälp till människor som bor i kommunen.

Äldreomsorg


När du är gammal får du bo kvar i ditt eget hem så länge du vill.
Om du inte kan bo kvar hemma kan du få flytta till ett äldreboende.
Du kan också få hjälp av hemtjänsten.
Hemtjänsten hjälper till med till exempel mat och städning.

Funktionshinder


Om du har ett funktionshinder kan du få hjälp av Bräcke kommun.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, avgör vem som har rätt att få hjälp.
Hjälpen kan vara att få en särskild bostad eller ett arbete som passar dig.

Socialtjänsten


Socialtjänsten hjälper till exempel barn och ungdomar som har det svårt.
Socialtjänsten hjälper också människor som inte har tillräckligt med pengar och människor som dricker för mycket alkohol.

Våld i hemmet


Kommunen hjälper personer som blivit slagna eller hotade.
Om du blivit slagen eller hotad kan du ringa till kommunen och få hjälp.
Ring 0693-161 00 och säg att du vill prata med en socialsekreterare.

Om det är bråttom och du är i nöd ska du alltid ringa 112. 

Sidan publicerad 2017-05-17 av Liv Edström