Dela sidan på sociala medier

Vanliga frågor för hyresgäster

På denna sida hittar du svar på vanliga frågor.

Kan jag betala med autogiro?

För dig som vill att dina fakturor från Bräcke kommun ska betalas via autogiro så finns blanketten under E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Det går också bra att maila till iof@bracke.se alternativt ringa 0693-161 34 eller 0693-161 21. Detta gäller fakturor som bl.a rör hyror, renhållning, VA, barnomsorg vård och omsorg.

Får jag grilla på balkongen eller uteplatsen?

Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol- och gasolgrillar. Du får använda elgrill, men ta hänsyn till dina grannar så de inte får in matos i sina lägenheter.

Kan jag få extranycklar?

Är du i behov av extranycklar kan du skicka mail till felanmalan@bracke.se. Du står själv för kostnaden på 700kr/nyckel.

Hur byter jag namnskylt på dörren?

Vid namnändring mailar du felanmalan@bracke.se eller ringer 0693–169 20. Ändring sker endast med automatik vid omflyttning.

Var får jag parkera?

Du får parkera bilen på anvisade parkeringsplatser eller garage. Skulle du ha en avregistrerad bil får du inte parkera eller placera den på någon av parkerings- eller garageplatserna. Mopeder och motorcyklar parkerar du också endast på markerade platser.

Kontakta felanmalan@bracke.se eller ring 0693–169 20 för att hyra garage eller p-plats.

Får jag renovera och fixa själv hemma?

Kontakta louise.vikstrom@bracke.se eller ring 0693–169 22 för att ta reda på vad som gäller i din lägenhet innan du börjar renovera. Du får måla och tapetsera lägenheten själv om det sker på ett fackmannamässigt sätt. Tänk på att välja färger och tapeter som inte är extrema. Du kan bli skyldig att återställa lägenheten när du flyttar.

Var får jag parkera cyklar och barnvagnar?

Parkera din cykel i cykelställ eller i cykelrum om din fastighet har ett sådant. Även barnvagnar parkerar du i barvagnsrum eller cykelrum. Cyklar eller barnvagnar får inte parkeras i trapphus, eftersom detta kan hindra eller försvåra utrymning vid en akut situation som tex brand.

Får jag installera disk- och tvättmaskin?

I en del lägenheter finns möjlighet att installera disk- och/eller tvättmaskin. Tänk på att det måste göras av professionella hantverkare, på ett fackmannamässigt sätt. Kontakta oss innan du påbörjar ett sådant installationsarbete. louise.vikstrom@bracke.se eller 0693-169 22

Får jag plocka bort innerdörrar?

Om du väljer att plocka bort innerdörrarna i lägenheten är det viktigt att du förvarar dem varsamt. Det är du som hyresgäst som ansvarar för att de inte blir skadade så du kan sätta in dem igen innan du flyttar.

Varför fungerar inte internet?

När du flyttar in i en av våra fastigheter kan du beställa internet genom Telia. Kontaktnummer finns i inflyttningsfoldern. Har du fel på internet hemma felanmäler du det i första hand till din internetleverantör.

Får jag ha husdjur?

Husdjur är okej i våra lägenheter. Det är viktigt att inte låta djuret störa andra. Hundar ska vara kopplade utomhus. Mata inte fåglar från balkong eller fönster. Det skräpar ner och drar till sig skadedjur.

Får jag hyra ut i andra hand?

Under vissa få omständigheter får du hyra ut din lägenhet i andra hand. För att få hyra ut i andra hand måste du skaffa tillstånd från vår bostadshandläggare. Om du hyr ut trots att tillstånd saknas, kan du bli uppsagd från sin lägenhet. Även om du skulle hyra ut i andra hand, är det du som är ansvarig för lägenheten.

För att söka tillstånd mailar du louise.vikstrom@bracke.se eller ringer 0693-169 22

Avgifter

Borttappade nycklar och bokningscylindrar

Om nycklar saknas vid utflytt kommer du debiteras kostnaden enligt nedan:
- ILOQ-nyckel förlust: 1000 SEK per nyckel
- Nyckel till motorvärmare: 400 SEK
- Postnyckel: 400 SEK
- Bokningscylinder tvättstuga: 550 SEK
- Nyckel til bokningscylinder tvättstuga: 400 SEK

Upplåsning av ytterdörr

Om du blivit utelåst och behöver hjälp att öppna dörren kontaktar du under dagtid felanmalan@bracke.se eller 0693-16100. Är det efter kontorstider ringer du fastighetsjouren på 063-101055. Du kommer att behöva legitimera dig vid upplåsningstillfället.

Avgift för upplåsning dagtid 07:00-16:00: 450 SEK
Avgift för upplåsning kvällstid (16:00-07:00): 1000 SEK

 

Sidan publicerad 2024-01-18 av Louise Vikström