Dela sidan på sociala medier

Samhällsinformation via sms/aktuella störningar

Här kan du se aktuella driftstörningar för kommunens tekniska verksamheter. Du kan också registrera din mobiltelefon för att få sms om störningar för din fastighet gällande exempelvis vatten och avlopp. Om ditt nummer och adress finns på en nummerupplysningstjänst får du sms:en automatiskt och behöver inte registrera dig.

www.bracke.se/smstjanst

Aktuella driftstörningar

Karta över störningar

Klicka på den blå ikonen i kartbilden så får du mer information. Du kan zooma i kartan med plus och minus i kartbilden. Med hjälp av muspekaren kan du dra för att flytta kartan.

Felanmälan vatten, avlopp, renhållning m.m.

Se kontaktuppgifter på sidan Kontakt och felanmälan Länk till annan webbplats.

Viktig information via sms

Ibland behöver vi snabbt nå ut med information som rör den tekniska verksamheten i kommunen och kan då göra utskick med vår sms-tjänst. Det kan handla om att vi tillfälligt måste stänga av vattnet i området där du bor, till exempel för underhåll på VA-ledningar eller om det inträffar en vattenläcka.

Sms-tjänsten är ett komplement till kommunens webbplats Länk till annan webbplats., Facebook-sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och övriga informationskanaler. Sms kan skickas ut oavsett tid på dygnet.

Så här fungerar det

Om du är skriven på en adress i Bräcke kommun och har en mobiltelefon som är registrerad där och finns offentligt i en nummerupplysningstjänst (exempelvis hitta.se) får du automatiskt våra sms-utskick. Du kan även själv lägga till mobilnummer och adresser. Det kan du göra om du vill ha sms till mobiltelefon med kontantkort eller en jobbtelefon som är registrerad på annan ort. Du kan också lägga till fler mobilnummer och adresser, till exempel om du vill få sms för en äldre släktings räkning.

Du kan avregistrera ditt mobilnummer om du inte vill få sms.

Vill du göra ändringar kring sms-utskicken använder du formuläret längre ner på den här sidan.

Kontakt

Behöver du hjälp med att lägga till/ta bort adresser till ditt nummer, eller har frågor om tjänsten, kontakta:

Elin Björkén, VA-ingenjör
E-post: elin.bjorken@bracke.se
Tel: 0693-161 73

Frågor och svar om sms-tjänsten

Behöver alla registrera sitt mobilnummer för att få sms?

Nej, om ditt mobilnummer är nåbart på din adress så behöver du inte registrera dig. Du kan kontrollera det genom att slå upp din adress på valfri nummertjänst på internet. Får du ingen träff på ditt nummer kan du själv anmäla det till oss, använd vårt formulär längre ned på den här sidan.

Vem kan få meddelanden via sms?

Teknik- och infrastrukturavdelningen kommer per automatik avisera driftstörningar eller andra service- eller varningsmeddelanden till personer som:

  • Är över 16 år (men är barnets abonnemang registerat på en förälder, går SMS ut även till barnet).
  • Är folkbokförd på berörd adress.
  • Har en telefon registerad på adressen.

När skickas sms?

Vi använder sms för information om driftstörningar på kommunens hyresfastigheter, trafikstörningar på kommunens vägar, serviceinformation gällande sophämtning, akuta vattenläckor, planerade vattenavstängningar eller kvalitetsproblem på dricksvattnet.

Vem får sms?

Om du är folkbokförd i Bräcke kommun och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress, får du automatiskt våra sms om det blir en störning på din adress.

Hur hämtas mobilnummer?

Mobilnummer som används vid sms-utskick hämtas i huvudsak från offentliga register. Vi använder även data som invånarna själva har lagt till. Du kan själv lägga till och ta bort mobilnummer. Vi lämnar inte ut uppgifterna till någon annan. Vi använder inte sms för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Vad händer om jag inte har någon mobiltelefon?

Vi har även möjlighet att skicka meddelande med tal-sms. Istället för att leverera ett textmeddelande till mottagaren, levereras ett automatiskt telefonsamtal där meddelandet läses upp. Det används främst vid större händelser. Om du vill få information som e-post istället för sms, så kan du lägga till din e-postadress i formuläret längre ner på den här sidan.

Vad innebär tal-sms?

Istället för att leverera ett textmeddelande till mottagaren, kan ett tal-sms levereras, där meddelandet läses upp i ett telefonsamtal. Tal-sms kan skickas till mobiltelefoner och fasta telefoner, som inte klarar av att ta emot ett sms/textmeddelande. Meddelandet läses upp av en syntetisk röst. Först får du höra "Du har fått ett sms och kommer nu att få det uppläst", och sedan läses själva meddelandet upp. Du kan repetera meddelandet en gång. Om du inte svarar så upprepas ringsignalen några gånger under dagen. Det görs totalt nio försök att leverera meddelandet, ungefär en gång per timme.

Kan jag lägga till fler mobilnummer?

Sms-utskick är bra för dig som äger flera fastigheter eller har obemannade anläggningar eller om du vill få information om störningar hos till exempel äldre släktingar. Du kan få våra sms även om du:

  • har skyddat telefonnummer
  • har oregistrerat kontantkort
  • äger fritidshus i Bräcke kommun, men är skriven i en annan kommun
  • använder en jobbtelefon som är registrerad på en annan ort.

Då behöver du anmäla ditt mobilnummer via formuläret längre ner på den här sidan.

Kan jag få e-post istället för sms?

Ja, du kan anmäla din e-postadress och få information om störningar som e-post istället. Det gör du via formuläret längre ner på den här sidan.

Informerar ni bara med sms?

Nej, vi använder olika kanaler för att informera, beroende på situation. Exempelvis:

Varför får jag inte sms från er?

Det kan bero på att ditt mobilnummer inte finns registrerat på den fastigheten som du önskar koppla ditt nummer till. Du kan då själv anmäla ditt mobilnummer till oss så att vi hittar det vid en ny händelse i ditt område. Använd formuläret längre ned på den här sidan.

Hur kan jag kontrollera om mitt mobilnummer finns med i registret?

Enklast är att slå upp din adress på valfri nummertjänst på internet. Får du ingen träff på ditt mobilnummer kan det bero på att du har ett oregistrerat kontantkort eller en jobbtelefon som är registrerad på annan adress. Du kan då själv anmäla ditt mobilnummer till oss, använd formuläret längre ned på den här sidan. Kontantkortstelefoner och jobbmobiler är kanske inte kopplade till den fastighet du är berörd av och har du fler fastigheter du vill få information kring (exempelvis fritidshus) behöver du lägga till dessa manuellt via formuläret.

Kan jag avanmäla mitt mobilnummer?

Ja, du kan avanmäla ett eller flera av dina eller familjens mobilnummer om du inte vill ha sms om störningar. Det gör du via formuläret längre ner på den här sidan.

Kan jag få sms till fler mobilnummer och för annan persons räkning?

Ja, du kan till exempel ta emot sms om störningar hos äldre släktingar. Även du som har skyddat nummer, jobbtelefon, oregistrerat kontantkort, äger fritidshus i kommunen eller obemannade anläggningar kan ta del av tjänsten. Mobilnummer till vårdpersonal och hemtjänst kan också registreras. Detta gör du själv genom att anmäla mobilnummer till oss, använd formuläret längre ner på den här sidan.

Kan jag få sms till en mobiltelefon som är registrerad i ett annat land?

Vi kan inte skicka sms till mobiltelefoner som är registrerade i utlandet. Men du kan anmäla din e-postadress och få information om störningar som e-post istället. Det gör du genom formuläret längre ner på den här sidan.

Information in english

Bräcke kommun uses a system for mass notification solution enabling us to communicate service notifications via text message, voice mail and e-mail. The recipients are selected based on their registered address. 

Some areas of use:

  • Emergency repairs of water pipes
  • Changes in waste collection schedules
  • Power failure
  • Reminders of property inspections and supervision

Check your contact details

If you are registered at an address in Bräcke municipality and have a mobile phone that is registered there you will automatically receive our text messages. Otherwise, you can register your number via the form further down the page.

Registrera eller avregistrera sms-tjänsten

Sidan publicerad 2022-01-17 av Stina Hylén