Dela sidan på sociala medier

Vid problem med dricksvatten

Följande vänder du dig till om du får problem med ditt dricksvatten från en allmän anläggning och har problem med vattenkvaliteten:

  • Om du bor i hyreslägenhet kontaktar du hyresvärden.
  • Om du bor i bostadsrätt kontaktar du bostadsrättsföreningen.
  • Om du bor i villa kontaktar du teknik- och infrastrukturavdelningen, Bräcke kommun.
  • Om du har samfällt vatten, kontaktar du den samfällighetsförening som levererar vattnet

Om du har en egen brunn är du själv ansvarig för vattnet och dess kvalitet. 

Om du vill veta mer om hur du sköter din privata brunn och om hur du kan kontrollera kvalitén på ditt privata vatten, kan du läsa mer under rubriken Enskilt dricksvatten .

Felanmälan kommunalt dricksvatten

Vid fel på det kommunala vattnet eller avloppet hittar du kontaktuppgifter på sidan Kontakta oss.

Det är inte tillåtet att på egen hand att stänga ventiler på det kommunala vattenledningsnätet. Det är bara kommunens egen personal som får stänga och öppna ventiler i det kommunala ledningsnätet. Om en ventil får sönder i samband med att den öppnas eller stängs kan det bli en fråga om en mycket dyr lagning.

Felanmälan hanteras under kontorstid (vardagar 07:00-16:00).

Akuta ärenden utanför kontorstid hänvisas till journummer: 063-10 10 55

Sidan publicerad 2022-09-20 av Elin Björkén