Publicerad 22 november 2022
På onsdagens kommunstyrelsemöte ska ledamöterna bland annat besluta om åtgärderna som kommundelegationen beviljat pengar till ska genomföras. Det handlar om byggnation av ny skola i Gällö och rivning av ett antal fastigheter som inte används eller är för slitna för att rusta upp. Innan planerna kan gå vidare ska de också beslutas om i kommunfullmäktige i december.
Kommunstyrelsen sammanträder den 23 november kl 8 i nämndrummet, förvaltningshuset Bräcke. Sammanträdet är öppet från ärende 3, kl 13.30. Förutom ärendet om ny skola ska det bland annat beslutas om Bräcke kommuns VA och renhållningsverksamhet ska ingå i ett bolag tillsammans med Härjedalens och Bergs kommun, viket du kan läsa om i en tidigare nyhet här på bracke.se. Samtliga ärenden hittar du i kallelsen på vår officiella anslagstavla.
I slutet av september kom beskedet att Bräcke kommun beviljats 100 miljoner i statligt bidrag för att genomföra åtgärder som minskar kommunens driftskostnader. Statsbidraget avser delfinansiering för byggnationen av en ny F-9 skola inklusive fritidshem i Gällö, rivning av två hyresfastigheter, rivning av tomma verksamhetslokaler samt energieffektiviseringsåtgärder i simbassäng Gällö och fönsterbyten på förvaltningshuset. Pengarna är en delfinansiering och kommunen måste även låna pengar
Kravet för att få bidraget är att åtgärderna ska vara genomförda senast den 31 december 2024. Delegationen har förtydligat att den nya skolan inte behöver vara helt klar innan den 31 december, men det ska vara tydligt att projektet är påbörjat och det ska finnas en utförlig prognos över den totala investeringsutgiften och en realistisk tidsplan.
Det här förväntas kommunstyrelsen ta ställning till på onsdag: