Dags för skolstart!

Vi hälsar alla elever välkomna tillbaka till skolan och till ett nytt läsår! Här hittas tider för skolstarten för respektive skola.

Bräcke skola

Åk 1-9 börjar torsdag den 26 augusti kl 08.00

Förskoleklass börjar måndag den 30 augusti kl. 08.00

Gällö skola

Förskoleklass–åk 9 börjar torsdag den 26 augusti kl 08.30

Kälarne skola

Åk 1-9 börjar torsdag den 26 augusti kl 08.05

Förskoleklass börjar tisdag den 31 augusti kl 08.05

Nytt från skolans värld

Vad händer i grundskolans värld just nu? Här nedanför kan du läsa om programmering, 3D-skrivare och en ny digital lärplattform, som är några exempel från det digitala klassrummet i Kälarne skola. Artikeln publicerades första gången i kommuntidningen Nära 2021. Pdf, 4.1 MB, öppnas i nytt fönster.

Två elever gör en enkät på datorn.

Kälarne skola har infört en digital lärplattform för att skapa en smidigare kommunikation mellan lärare, elever och vårdnadshavare, och för att ta bort risken för borttappade papper. I Plattformen Haldor, som är integrerad i Teams, skapar lärare både planeringar och uppgifter som eleverna sen arbetar med direkt i programmet. Det är också en samlingsplats för information. Det här gör det lättare för både elever och vårdnadshavare att hålla koll på undervisningen.

Mimi Kallin, skoladministratör och mentor på Kälarne skola ser fler fördelar med ett digitalt pedagogiskt verktyg.

– Med tanke på läget med Covid-19 och att vi aldrig vet när det blir aktuellt att fjärrundervisa är det skönt att ha en mångsidig plattform som både elever och lärare har arbetat med en tid, säger hon.

Tekniken sattes på prov veckan efter sportlovet, då eleverna fick undervisning på distans. Den utvärdering som gjordes efteråt visade att det gick bra och några elever uppgav dessutom att de fick mer gjort hemma än i skolan.

Två tecknade bilar med installerade lysdioder som framlysen.

När programmering står på schemat kan eleverna arbeta med sådant som att bygga och programmera legorobotar för ett visst uppdrag. Eller microbit – en liten kortdator som lär dem programmera med blockprogram och javascript. Då får eleverna bland annat programmera ett trafikljus och koppla till lysdioder för att testa funktionen. En virtuell programvara används också, där eleverna i vardagsmiljöer programmerar pariserhjul, trafikljus, tågbanor m.m.

Smartboard i klassrummet.

Ett exempel på digitalisering är de smartboards som finns i alla klassrum. Här används den för att visa bilder från sagoboken vid högläsningen, så att de yngsta klasserna slipper trängas runt boken. Smartboarden används annars som digital white board eller skärm till undervisningsdatorn.

Blå plastmugg

3D skrivare används till design och funktion, där eleverna får designa ett bruksföremål och rita detta i ett 3D rit-program och sedan skriva ut.

Sidan publicerad 2021-08-23 av Stina Hylén