Dela sidan på sociala medier

Lättläst om att bygga och bo

Hyra lägenhet

Bräcke kommun har lägenheter som du kan hyra. Om du är vill hyra hos oss ska du prata med bostadshandläggare. Ring telefonnummer 0693-169 22.

Bygga hus

Om du ska bygga ett hus behöver du ha bygglov. 
Du behöver också ha bygglov om du ska ändra ditt hus.
Det kan vara att göra ditt hus större eller bygga ett uterum. 
För att få bygglov skickar du in en ansökan och ritningar på huset till bygg- och miljönämnden.

Sopor

Sopbilen hämtar dina sopor varannan vecka. Om du vill kan du dela upp soporna. Det är bra för miljön om du delar upp dina sopor. Då kan dina sopor användas till något annat. Det heter att de återvinns. Glas och tidningar och plastförpackningar kan du lämna på en återvinningsstation i Bräcke, Gällö eller Kälarne.

Om du bor i hus
I oktober 2022 kommer Bräcke kommun att börja samla in matavfall. Det betyder att du kan ha kompost hemma. Eller att du sorterar ut sopor och matavfall i grönt och brunt kärl, som vi på kommunen hämtar åt dig.

Om du vill fråga något om sopor ska du prata med Vatten och miljöresurs. Vatten och miljöresurs har telefonnummer 010-251 53 15

Sidan publicerad 2026-02-11 av Jennifer Gresseth