Dela sidan på sociala medier

Lättläst om barn och utbildning

Barn kan gå på förskola i Bräcke kommun. Barnen kan börja när de är 1 år och gå i förskola tills de är 6 år. I Bräcke kommun finns 9 förskolor.

Alla barn ska gå i skolan. Grundskolan har 9 årskurser. Vid 7 års ålder börjar barnen i grundskolan. I Bräcke kommun finns 3 grundskolor. En grundskola i Bräcke, en i Kälarne och en i Gällö.

Efter grundskolan fortsätter de flesta eleverna till gymnasieskolan. Du som ska börja på gymnasieskolan kan välja att gå i skolan i Bräcke eller i Östersund.

Du kan också studera när du är vuxen. Då kan du studera inom vuxenutbildningen. Du kan studera både på grundläggande och gymnasial nivå.

Personer som kommer från ett annat land kan få lära sig svenska för invandrare. Svenska för invandrare kallas också för SFI.

Sidan publicerad 2024-01-31 av Linnea Ingelsson