Dela sidan på sociala medier

Lotteritillstånd

Kommunen beviljar lotteritillstånd enligt den nya spellagen; till ideella, allmännyttiga föreningar som verkar inom kommunens gränser. Kultur och Fritid hanterar tillstånden.

Från och med januari 2019 gäller nya regler för lotterier, och den ansvariga myndigheten har bytt namn till Spelinspektionen. På deras hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns mer information.

Om din förening ska anordna lotterier på  t ex en marknad, där pris och vinster utgörs av lägre summor eller varor, så behövs inget särskilt tillstånd för det. Men om din förening vill kunna sälja lotter över flera dagar, inte bara i anslutning till ett evenemang, på flera platser utom kommunens gränser och till högre belopp så ska du ansöka om ett registreringslotteri. Tillståndet beviljas för tre år i taget, kostar 300 kronor, och gäller för alla lotterier som ni anordnar under den tiden, upp till ett visst antal kronor. Under 2019; 33 basbelopp, dvs 1,5 mkr.

Blankett för ansökan om registreringslotteri.PDF

Sidan publicerad 2020-03-25 av Anna Lundström