Kommunen beviljar lotteritillstånd enligt den nya spellagen (2018:1138); till ideella, allmännyttiga föreningar som verkar inom kommunens gränser. Kulturenheten hanterar tillstånden.
Från och med januari 2019 gäller nya regler för lotterier, och den ansvariga myndigheten heter Spelinspektionen. På deras hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns mer information. Det är även Spelinspektionen som hanterar bingotillstånd, de tog över det ansvaret från Länsstyrelsen 2019.
Om din förening ska anordna lotterier på t ex en enskild marknad, där pris och vinster utgörs av lägre summor eller varor, så behövs inget särskilt tillstånd för det. Men om din förening vill kunna sälja lotter över flera dagar, inte bara i anslutning till ett evenemang, på flera platser och/eller till högre belopp så ska du ansöka om ett registreringslotteri.
Tillståndet beviljas för tre år i taget, kostar 300 kronor, och gäller för alla lotterier som ni anordnar under den tiden, upp till ett visst antal kronor för perioden. (33 och 1/3 basbelopp, vilket med 2023 års prisbasbelopp motsvarar ca 1,7 mkr för tre år)
Fundersam? Skicka ett mejl till kulturchefen och kolla om ni behöver tillstånd eller inte!
Blankett för ansökan om registreringslotteri. Pdf, 153.4 kB.