För att få sälja tobaksvaror måste du ansöka om tobakstillstånd hos kommunen. Vid försäljning av e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter görs en anmälan till kommunen.
Kommunen har rätt att ta ut en avgift för prövningen av din tillståndsansökan samt avgifter för tillsyn av den som bedriver tillståndspliktig försäljning.
Avgiften för tobakstillstånd är 3000kr.
För att sälja tobaksvaror måste en ansökan göras. Ansökan görs via e-tjänsterna. Du som säljer tobak och tobaksliknade produkter ska kontrollera att försäljningen sker på det sätt som står i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter, bland annat ställs följande krav:
Om du vill sälja e-cigaretter och påfyllnadsbehållare ska du anmäla det till kommunen innan du påbörjar försäljningen. Den som säljer e-cigaretter och påfyllnadsbehållare ska kontrollera att försäljningen sker på det sätt som står i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
Om du vill sälja tobaksfria nikotinprodukter ska du anmäla det till kommunen innan du påbörjar försäljningen. Den som säljer tobaksfria nikotinprodukter ska kontrollera att försäljningen sker på det sätt som står i lag (2022:1257) om tobak och liknande produkter.
Om du har tillstånd att sälja tobak och det sker förändringar i företaget ska detta i vissa fall utan dröjsmål anmälas till kommunen. Uppgifter som ska anmälas kan till exempel vara:
Ändrade kontaktuppgifter
Ändrade ägar- eller bolagsförhållanden
Ändrat egenkontrollprogram
Avbrott av tobaksförsäljning
Avslut av tobaksförsäljning
Läs mer, länk till information om Rökfria miljöer