1 april 2019 trädde lagen om e-faktura i kraft. Det innebär att leverantör till Bräcke kommun måste skicka fakturor som godkänns av elektroniska system. Pdf-fakturor och inskannade pappersfakturor räknas inte som e-fakturor.
Bräcke kommun kan ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. Bräcke kommuns PEPPOL-ID är 0007:2120002460.
Ett annat alternativ är att använda Bräcke kommuns VAN-tjänst. Bräcke kommun tar emot e-faktura i SVE-fakturaformat 1.0. Bräcke kommuns distributionstjänst är: Swedbank: SWEDSESS och parts-id/e-fakturaadress: 2120002460.
Som leverantör behöver du vara ansluten till en fakturaväxel, så kallad VAN-tjänst, som samarbetar med Swedbank. För att bli ansluten till en fakturaväxel vänder du dig i första hand till leverantören av det faktureringsprogram du använder. Swedbank har samtrafikavtal med de flesta större aktörer.
Om ditt affärssystem/ekonomisystem inte har stöd för att skicka e-fakturor, ta kontakt med din bank. De flesta banker har lösningar även för dig som bara skickar ett mindre antal fakturor per år till kommunen.
Har du frågor, kontakta iof@bracke.se
I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med en e-faktura. Inköp som görs av oss, Bräcke kommun, ska därför faktureras med e-faktura i ett godkänt format enligt europeisk standard.