Dela sidan på sociala medier

Telefoni

Det pågår ett teknikskifte i de fasta och mobila näten. Från och med hösten 2021 sker en modernisering av mobilmaster, parallellt pågår en avveckling av kopparnäten.

Störningar kan förekomma i mobilnätet när operatörer moderniserar sina mobilmaster

Från och med hösten 2021 och framåt kan det förekomma störningar i mobilnäten under perioder då arbete med moderniserering av mobilmaster pågår.

På nedanstående länkar finns mer information. Vi rekommenderar att ni tar kontakt med er mobiloperatör om ni har frågor, eller är osäkra på vilka områden som berörs.

Telia.se – Så påverkas du när vi moderniserar mobilnätet Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Telenor.se - Vår satsning på mobilnätet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Tele2.se - Mobil täckning och nät Länk till annan webbplats.

Fast telefoni och bredband via kopparnätet avvecklas successivt

Du som blir berörd ska i god tid få information från din operatör om detta.

Som kund är du själv ansvarig att beställa annan lösning för fast telefoni eller bredband.

Kontakta operatörsneutral kundtjänst

Eftersom tjänster över fiber- och mobilnät erbjuds av en mängd olika aktörer är det den samlade marknaden som kommer att erbjuda alternativen till kopparnätet. Det finns en operatörsneutral kundtjänst, med följande kontaktuppgifter:

Telefon: 010 -130 79 00
Mejl: info@telekomguiden.se
Hemsida: www.telekomguiden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer information

Mer information om teknikskiftet finns hos Post- och telestyrelsen (pts.se). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där kan du som berörs av förändringen läsa mer om vad som gäller och få oberoende råd.   

Sidan publicerad 2022-11-10 av Therese Sjögren