När du mister en närstående ställs du inför sorg och saknad men också inför praktiska frågor som exempelvis begravning, bouppteckning eller dödsboanmälan.
Alla som vill kan välja en borgerlig begravning utan religiös anknytning. Det finns inga bestämmelser om utformningen eller om vem som ska förrätta akten. Det är möjligt att utforma begravningen utifrån personliga önskemål. De flesta begravningsbyråer kan hjälpa till med praktiska arrangemang och uppgifter om borgerliga begravningsförrättare.
Om hjälp behövs med begravning kan Länsstyrelsen utse ett begrvningsombud som har till uppgift att företräda personer med begravningssfrågor och som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.
När en person avlider ska en bouppteckning göras. Det är en sammanställning över dennes tillgångar och skulder. Är den avlidnes skulder större än tillgångarna, har dödsbodelägarna inget personligt ansvar för skulderna. Det som framkommer vid bouppteckningen är avgörande för arv och skatt.
En bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av en begravningsbyrå eller jurist. Bouppteckningen ska skickas till Skatteverket senast fyra månader efter dödsfallet.
Om dödsboet saknar tillgångar, eller då tillgångarna inte täcker kostnad för begravning samt utigifter vid dödsfallet kan kommunen i vissa fall hjälpa till att göra en enklare bouppteckning, en så kallad dödsboanmälan.
Kommunen kan endast göra dödsboanmälan om samtliga dödsbodelägare vill det, om det inte finns något testamente samt att den avlidne inte äger saker som är ekonomiskt värdefulla.
För att lämna dödsboanmälan, kontakta kommunens dödsbohandläggare via komunens växel, se kontaktuppgifter nedan.
Viktigt att tänka på
Utredning
Om dödsbodelägarna ser att tillgångarna inte är tillräckliga eller saknas ska kontakt tas med dödsbohandläggare vid Bräcke kommun, se kontaktuppgifter nedan. Socialtjänsten kommer efter det skicka ut information samt underlagsblankett som ska fyllas av dödsbodelägarna. Om annan person än delägarna ska företräda dödsboet krävs fullmakt.
Dödsbohandläggaren värderar sedan dödsboet och går igenom dödsboets tillgångar och skulder. Dödsboanmälan gäller för den ekonomiska situationen på dödsdagen samt de tillgångar som eventuellt tillkommit efteråt, exempelvis försäkringspengar eller försäljning av tillgångar. En dödsboanmälan bör göras senast inom två månader efter dödsfallet.
Vad händer när allt är godkänt och klart?
Dödsboanmälan skickas in av socialnämnden till Skatteverket. Därefter ska dödsbodelägarna skicka en kopia till de fodringsägare som finns och begära att de skulder som finns i dödsboet skrivs av.
Begravningskostnader
Om dödsboet inte har tillräckligt med pengar till begravningen kan kommunen utreda behovet av ekonomiskt bistånd till begravningen. Enligt Bräcke kommuns riktlinjer kan begravningskostnader beviljas för kostnader upp till ett halvt prisbasbelopp.
Läs mer i broschyren under "Relaterad information".